PERSIAN WEBLOG

آبنوس             



.من از ادراک خويشتنم.  تو از ادراک خويشتنی.  ما از ادراک خويشتن خويش

My Facebook   ::   صـحـنـه   ::     معلومات عمومي   ::   RSS feed   ::   RSS feed   ::  نـامــه  ::  

Monday, December 18, 2006

*
پيش از ظهر 18 دسامبر 1979 (27 آذر ماه 1358) دکتر محمد مفتح همداني (حجت الاسلام) مدرس الهيات که در جريان انقلاب 1357 رهبري گروهي از انقلابيون را به دست داشت و در سقوط نظام سلطنتي ايران با ترتيب دادن تظاهرات، نقشي موثر ايفاءکرد هنگام ورورد به دانشکده الهيات در خيابان مطهري (تخت طاووس) هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.
ضاربين دکتر مفتح، سه جوان مسلح به کلت و اوزي بودند که با يک موتوسيکلت حرکت مي کردند و پس از قتل دکتر مفتح و دو پاسدار محافظ او از صحنه فرار کردند. بعدا معلوم شد که اين سه تن از گروه فرقان هستند - همان گروهي که دکتر مطهري (آيت الله) و سرلشکر قره ني را کشته بود. ضاربان که دکتر مفتح را تا داخل دانشکده دنبال کرده بودند کيف دستي او را ربودند که گفته شده است حاوي اسنادي بود و مفتح آن را از خود دور نمي ساخت.
پس از پيروزي انقلاب، دکتر مفتح مسئوليت هاي متعدد بر عهده گرفته بود و ازجمله در زمينه مطبوعات اختيارات داشت. وي بود که غلامحسين صالحيار را در سمت سردبيري روزنامه اطلاعات تثبيت کرده بود. صالحيار اين سمت را از قبل از انقلاب برعهده داشت و تا زمان مصادره شدن اين روزنامه آن را حفظ کرد و پس از اعلام مصادره، خود کنار رفت. گفته شده است که دکتر مفتح در تصميم مربوط به مصادره روزنامه هاي مهم ازجمله اطلاعات و کيهان نقش داشت. اين دو روزنامه، پس از مصادره شدن، نخست در اختيار بنياد مستضعفان قرار گرفتند و پس از اخراج بيشتر (حدود90 درصد) اعضاي تحريريه آنها، سپس به دفتر رهبري انقلاب منتقل شدند.
در ميان اعلاميه هاي تاسف از قتل دکتر مفتح که 28 آذر در روزنامه هاي تهران به چاپ رسيده بود اعلاميه مجاهدين خلق نيز به چشم مي خورد که ترور او را محکوم کرده بود.
منبع: معلومات عمومي
يكي از بچه هاي گروه فرقان از دوستان صميمي من بود. بابك شاه بابابيك. همان اوايل انقلاب بدست افراد كميته با چندتا ديگه از بچه هاي گروه فرقان در يك خانه تيمي بقتل رسيد. بهش مي گفتم مرد موئمن آخه تو را چه به فرقان؟! انكار ميكرد كه فرقاني است, ولي من مطمئن بودم از اعضاي بالاي كادر است. يك بار توي صحبتهاش از من قول گرفت پيش كسي نگم بابك با فرقان همكاري ميكنه. ميگفت فعاليت نميكنه, ولي اگر من به كسي بگم بيخودي تابلو ميشه. مدرسه نياكان ميرفت, و بچه بسيار باهوشي بود. ما زمان شاه با هم كلاس زبان انگليسي شكوه نزديك تجريش ميرفتيم. قيافه دختركشي داشت. حتي معلم زبانمان كه يك خانم ارتشي بود, و در موئسسه شكوه تدريس ميكرد از بابك 16 ساله بدش نمي آمد. بگذريم..
امروز ماشينم را كنار خيابون پارك كردم, توي پاركومتر 10 كرون انداختم. كارم كمي بيشتر از آنكه فكر ميكردم طول كشيد. در راه برگشت نزديك ماشينم كه شدم ديدم مأمور دفترچه جريمه اش دستش است و داره شماره ماشينم را برميداره. گفتم خدايا چكار كنم, چكار نكنم. روي دسته كليد ماشينم يك دكمه است كه درها را باز ميكنه. اگر كمي بيشتر از حد معمول دگمه را در حالت فشار نگه داري چراغهاي ماشين روشن و خاموش ميشه, و چند لحظه بعدش آژير دزدگيرش چندتا تك بوق ميزنه (براي زماني استفاده ميشه كه آدم توي يك محوطه يادش رفته باشه ماشينش را كجا پارك كرده, و با چراغ و بوق علامت ميده). چشمتان روز بد نبينه, ننه مرده نيم متر با صداي آژير پريد هوا, و تا آمد به خودش بجنبه من رسيدم دم ماشين. گفتم ببخشيد مثل اينكه پول پاركومتر من تمام شده كه اين به سروصدا افتاده. گفت: بله بيشتر از 20 دقيقه است تمام شده. گفتم: عجيب ِ كه اين تازه به سروصدا افتاده. گفت: اين برگه جريمه تان, در اولين فرصت تايمرش را درست كنيد :) 400 كرون :(


HOME

2002                                                                 AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2003  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2004  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2005  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2006  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2007  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2008  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2009  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2010  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2011  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2012  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC

                                                                                                                 





Balatarin