PERSIAN WEBLOG

آبنوس             



.من از ادراک خويشتنم.  تو از ادراک خويشتنی.  ما از ادراک خويشتن خويش

My Facebook   ::   صـحـنـه   ::     معلومات عمومي   ::   RSS feed   ::   RSS feed   ::  نـامــه  ::  

Monday, June 25, 2007

*

كمپاني كامپيوتري مايكرو سافت آمريكا كه نرم افزارهاي متعدد و معروف براي پيشبرد تكنولوژي كامپيوتر ساخته است 25 ژوئن سال 1981 در شهر «ردموند» Redmond ايالت واشنگتن فعاليت خود را آغاز كرد. گردانندگان اين كمپاني معروف در آن روز همان هايي بودند كه عكس بالا از آنان برداشته شده است. «بيل گيتز» رئيس اين كمپاني (که اينک ميلياردر شماره يکم درجهان است)، در اين عکس - آخرين نفر سمت چپ (در رديف پايين) است. اين كمپاني در آغاز كار بسيار كوچك و فعاليت آن محدود بود كه در سال 2005 فروش آن به 43 ميليارد دلار رسيده بود. در اين سال (2005) شمار كاركنان کمپاني مايكرو سافت 63 هزار و پانصد تن بود و در 102 كشور شعبه داشت.
منبع: معلومات عمومي

و در چنين روزي, چهارم تيرماه 1384 نتايج دور دوم انتخابات رياست جمهور ايران انتشار يافت و اعلام شد كه محمود احمدي نژاد شهردار تهران با 17 ميليون و 248 هزار و 282 راي (62 درصد كل آراء) برنده انتخابات شده است. كل آراء ريخته شده به صندوقها، 27 ميليون و 959 هزار اعلام شده بود. اين نخستين انتخابات رياست جمهوري در ايران بود كه به دور دوم راه يافته بود. هاشمي رفسنجاني كه قبل از انقلاب يك باغ پسته در وسط رفسنجان داشت, و بعد از انقلاب رفسنجان وسط باغ پسته هاي اين انقلابي "شريف" قرار گرفته است, قول داد از نتيجه انتخابات به خداوند شكايت كند. اما چه شد كه شكايت رفسنجاني هنوز در درگاه عدل الهي در دست برسي است!

من و خانواده حالمان خوب است. از حسادت به افزايش باغهاي پسته آقاي رفسنجاني بيست و پنج سال پيش مام وطن را ترك كرده و به قطب شمال پناه آوردم, اما از موفقيت هاي آقاي بيل گيتز و يارانش امروز نون و بوقلمون ميخورم. پدرم هم هنوز بيمار است و تحت درمان پزشك.
شب و روزتان خوش

Sunday, June 17, 2007

*
از آنجا كه محاصره شهر كرمان توسط نيروهاي آغامحمدخان قاجار بيش از يك ماه به طول انجاميد، ميان مورخان بر سر روزي كه خان قاجار [در آن زمان هنوز تاجگذاري نكرده بود كه او را «شاه» خطاب كنند] پس از سقوط شهر دستور درآوردن 20 هزار جفت چشم از مردان و قتل چهار هزار نفر ديگر و فروش اسيران به بردگي و تخريب كرمان را صادر كرد با جزيي تفاوت اختلاف نظر است. از روايتهايي كه به دست داده شده است چنين بر مي آيد كه اين جنايت، چند روز پيش از آغاز تابستان و به قول غالب 17 ژوئن در سال 1794 ميلادي روي داده است. چنين فاجعه بشري كه نهايت وحشي گري بود در ايامي روي داد كه انقلاب فرانسه به سراسر اروپا گسترش مي يافت و به همراه آن منشور حقوق بشر . ناپلئون به عنوان ژنرال انقلاب گام به ميدان گذارده بود. همه جا صحبت از عقايد منتسكيو و جان لاك بود. در آمريكا، سه سال از تصويب اصلاحيه هاي قانون اساسي اين فدراسيون كه به « بيل آو رايتز » معروفند و حقوق انسان ازجمله حق حمل اسلحه را تضمين كرده اند مي گذشت. در آلمان؛ فردريك شيلر Schiller آموزش زيبايي هنرهاي انساني و زيبايي شناسي را توصيه مي كرد. در اروپا بردگي لغو و مقررات تثبيت قيمتها به اجرا در مي آمد و ....
نظر به اين كه حكومت ايران ار آن پس تاسال 1925 در دست قاجارها بود و در دوران پهلوي هم عمدتا رجال عهد قاجار بر سر كار بودند به مصيبتي كه بر كرمانيان وارد آمد آن طور كه بايد ، توجه نشد. اگر چنين فاجعه يي در كشوري ديگر صورت گرفته بود آن را در تقويم هاي عمومي ذكر مي كردند ، هر سال ياد آور مي شدند و دست كم در شهر و ايالت مربوط روز بزرگداشت مقتولين تعيين و تعطيل عمومي اعلام مي شد و ....
كرمان، شهر باستاني ايران كه اردشير بابكان به آن عشق مي ورزيد به لطفعلي خان زند آخرين امير اين خانواده ايراني كه گرفتار خيانت مقامات و حملات خان قاجار شده بود پناه داده بود. شهر از ماه دسامبر تحت محاصره سپاه قاجار قرار گرفته بود و مقاومت مي كرد. بيشتر مورخان تأييد نكرده اند كه سقوط كرمان در نتيجه خيانت يك دروازه بان آن بود. كرمان در طول محاصره دچار كمبود شديد خواربار شده بود و بسياري از مردمي را كه وجود آنان در شهر ضرورت نداشت بيرون فرستاده بودند. علت طولاني شدن محاصره، عمدتاً اين بود كه قاجارها توپخانه نداشتند و نيز علاقه كرماني ها به شخص لطفعلي خان بود كه مردي به غايت شجاع بود و رفتاري نيكو داشت. به علاوه كمكهاي كريم خان، سر سلسله زند به كرمان بود. پس از فرار شجاعانه لطفعلي خان كه خود را روز بعد به «بم» رساند شهر تصرف شد و خان قاجار دستور بيرون آوردن چشمان 20 هزار مردكرماني و قتل چهار هزار تن ديگر و تخريب شهر را صادر كرد و پس از كور كردن خان زند كه در بم دستـگير شده بود رهسپار شيراز شـد كه «ابراهيم خان»، كلانتر شيراز از در دوستي با او درآمـده بود. كـرمان سالها بعد، دوبـاره سازي شد. پاره اي از نـوشته هاي پيش از ميلاد كـرمان را «بـوتيا Botia» و «كرمانيا» هم نوشته اند، ولي در نوشته هاي Ptolemaeus جغرافي دان و فضاشناسي كه صدسال زودتر از حكمراني اردشير اول مي زيست «كرمان» خوانده شده است. در پاره اي نوشته هاي بعد از ساسانيان از آن «به دسير يا به دشير Behdesir» هم ياد شده است. عنوان كرمان (آثار باستاني يافت شده در شهداد) همان تمدن ايلام در شرق ايران بوده است.
منبع: معلومات عمومي

من هنوز هم مينويسم, پس زنده هستم. مرگ بر سانسور.

همه چيز بر وفق مراد است. پدر و مادر هنوز سوئد هستند, و تا آنجايي كه بشه توي گوششون ميخونيم كه نگرشون داريم. پدرم كمي مريض احوال است. دو سه روزي بيمارستان خوابيد. ميگفت ضعف داره. قراره يك چكاپ اساسي ازش بكنن. چون توريست هست و بيشتر از 45 روز در سوئد اقامت داره, بيمه توريست ها شامل حالش نميشه. منتظرم فردا پسفردا بگن چقدر هزينه چكاپش ميشه كه بريزم به حساب بيمارستان.
يكشنبه كه ميشه آدم حوصله اش سر ميره. مثل بعدازظهرهاي جمعه در ايران ميمونه.


HOME

2002                                                                 AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2003  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2004  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2005  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2006  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2007  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2008  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2009  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2010  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2011  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2012  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC

                                                                                                                 





Balatarin