PERSIAN WEBLOG

آبنوس             



.من از ادراک خويشتنم.  تو از ادراک خويشتنی.  ما از ادراک خويشتن خويش

My Facebook   ::   صـحـنـه   ::     معلومات عمومي   ::   RSS feed   ::   RSS feed   ::  نـامــه  ::  

Tuesday, January 20, 2004

*
يك زماني توي سوئد دزدي و جنايت معني نداشت. آدم ميتونست با خيال راحت نيمه شب توي خيابونها راه بره, بدون اينكه كسي مزاحمش بشه. حتي لازم نبود در ماشين و خونت را قفل كني. پسرم ديشب ميخواست در انجام يكي از تكليفهاي مدرسه اش كمكش كنم. معلمش ازش خواسته بود يك خبر را انتخاب, و راجعبش در كلاس صحبت كنه. بهش پيشنهاد كردم از توي روزنامه يكي از اخبار داخلي روز را انتخاب كنه. آمد گفت: باب(بابا) خبرهاي امروز چقدر وحشتناكن!
روزنامه را ازش گرفتم ديدم نوشته: مردي زن سابق خود را به قتل رساند. مرد 26 ساله اي در دعوا, با مداد گردن مرد 50 ساله را سوراخ كرد. دو نفر به جرم دزدي در يك اتوبوس دستگير شدند. كشف دو زنِ به قتل رسيده. شخصي بعد از شليك تير از رستوران فرار كرد. و و... خلاصه كه يك خبر خوش پيدا نمي شد. دست آخر از تلويزيون شنيدم يك گوزن بزرگ در منطقه اي بنام كونگزبكا, وارد يك رستوران شده, صاحب رستوران با پليس تماس ميگيره و بعد از يك ساعت گوزن با پاي خودش از رستوران خارج ميشه! به پسرم پيشنهاد كردم همين را براي فردا انتخاب كن.

ديروز يك اتفاق ديگه هم افتاده بوده. مطمئنم با خوندنش به پليس سوئد خواهيد خنديد.
سه نفر كه يكي از آنها مسلح به يك مسلسل بوده, به مطمئن ترين زندان سوئد كه زنداني هاي خطرناك را آنجا ازشون نگهداري ميكنن, براي نجات دادن سه تا از دوستاشون حمله ميكنن. حمله به اين شكل بوده: يك نردبان ميزارن كنار ديوار بلند زندان و ازش ميرن بالا. شخصي كه مسلح بوده بالاي ديوار ميشينه و با اسلحه اش به طرف نگهبانها نشانه ميگيره, آن دو نفر ديگه ميرن آنطرف ديوار و سيم هاي خاردار را ميچينن و رفقاشون رو كه براي هوا خوري در حياط بودن را با خودشون ميبرن. در تمام مدت نگهبانها به آنها نگاه ميكردن و فيلمشون را ميگرفتن. بعد از فرار, خبرنگارها وقتي از رئيس زندان پرسيدن چرا كاري نكرديد؟ گفت: ما نميخواستيم جان نگهبانها را به خطر بي اندازيم, زيرا در سوئد قانون است كه نگهبان زندان اجازه حمل اسلحه را ندارد و به همين دليل ما فقط نگاهشان كرديم!! زنداني ها هنوز كه 24 ساعت شده از فرارشون ميگذره دستگير نشدن! :)
يك قانون ديگه كه از اين مسخره تره به اين ترتيبه: اگر شخصي داره اموالت را مي دزده, شما نبايد باهاش درگير بشي و جونتون را به خطر بي اندازي. بايد فقط به پليس گزارش بدي!!
يكي از خارجي ها يكبار با دزده درگير شد, اسلحه يارو رو گرفت و بطرفش شليك كرد. صاحب مغازه را دادگاه به يكسال و نيم زندان محكوم كرد :)
اين هم آخر خط دمكراسي بايد باشه!!

چند وقت پيش ها راجع به يك مسافرت نوشته بودم, و متن شعري از سروده هاي هوشنگ ابتهاج بنام "سپيده" را كه توي اون مسافرت اجرا شد را نوشتم. امروز بلآخره آهنگ را پيدا كردم, كه به شنيدنش دعوتتون ميكنم. ميدونم خيلي از شماهايي كه در اوايل انقلاب سن و سالي ازتون گذشته بوده يا مثل من نوجوان بوديد, ياد شور و حال آن روزها مي افتيد.


HOME

2002                                                                 AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2003  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2004  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2005  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2006  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2007  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2008  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2009  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2010  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2011  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2012  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC

                                                                                                                 





Balatarin