PERSIAN WEBLOG

آبنوس             



.من از ادراک خويشتنم.  تو از ادراک خويشتنی.  ما از ادراک خويشتن خويش

My Facebook   ::   صـحـنـه   ::     معلومات عمومي   ::   RSS feed   ::   RSS feed   ::  نـامــه  ::  

Monday, October 20, 2003

*
امروز زادروز « جان دوي » بزرگترين فيلسوف قرن 20 آمريكاست كه در سال 1859 به دنيا آمده بود و اول ژوئن 1952 بدرود حيات گفت. پروفسور « دوي » يك سال پيش از وفات ، از تلاش مردم ايران به ملي كردن صنعت نفت خود حمايت كرده و گفته بود كه دكتر مصدق ايران را در راهي درست به سوي دمكراسي قرار داده است.
از نظر پروفسور دوي كه بيش از هر فيلسوف ديگر در طول تاريخ كتاب نوشت « آموزش و پرورش » ستون پيشبرد يك ملت به سوي كمال و تمدن و در نتيجه دمكراسي و تضمين حقوق است و گفته بود كه وقتي حقوق افراد رعايت شود « آزادي » تامين است.
پروفسوري دوي مدارس و رسانه ها ( ازنشريه و كتاب تا عكس و فيلم و راديو ـ تلويزيون ) را ابزار هاي آموزش عمومي معرفي كرده است. با وجود اين گفته است كه انسان از تجربه و عمل ياد مي گيرد. او تاكيد داشت كه اصلاحات يك جامعه بايد از آموزش و پرورش ( نوجوان و بزرگسال ) آغاز شود كه بدون آن حصول پيشرفت عميق ميسر نخواهد بود. در مورد آموزش و پرورش نوجوانان ، وي برضد هرگونه تحقير و تنبيه كودك بود و سرمايه گذاري در آموزش و پرورش را مهمترين سرمايه گذاري يك كشور و همچنين هر خانواده مي دانست و تاكيد داشت كه نخست بايد آموزگار خوب به دست آورد و سپس مدرسه تاسيس كرد.
دوي كه از حاميان فلسفه « استقلال فردي » بود تاكيد بر اين داشت كه بدون توجه به روانشناسي و فرهنگ مانوس يك ملت نمي توان طرز حكومت و روش زندگاني را به آن ملت تحميل كرد و انتظار داشت كه به آن وفادار بماند. وي اصرار كرده است كه روانشناسي جامعه بايد هميشه مد نظر باشد و گرنه اصلاحات و تحولات را در اولين فرصت رها خواهد ساخت و به راه خويش باز خواهد گشت.
« دوي » پس از ديداري از شوروي و مطالعه سوسياليسم ماركسيستي اين كشور اعلام داشت : ميان آزادي عمل فرد و نظامات دولتي بايد موازنه برقرار باشد تا جامعه پيشرفت كند و فرد استعداد خلاق خود را بكار اندازد. اگر مراد عدالت است ، توجه به خواست و استعداد مردم يعني عدالت.
وي پس از ديدار از چند كشور در حال پيشرفت و مطالعه دمكراسي هاي نوپاي آنها تاكيد كرد: تا زماني كه اطلاعات مردم ( با كمك معلم ، نويسنده و سخنران ) به ميزان معين نرسد دمكراسي كامل نخواهد بود ، زيرا چنان مردمي در قبال آراء خود و وكالتي كه به ديگران مي دهند احساس مسئو ليت نخواهند كرد.
دوي مي گفت هيچ چيز بيش از اين او را رنج نمي دهد كه ببيند ناشر دستنويس يك مولف را براي انتشار كتاب رد كرده است . جامعه بايد اين مسئله را از طريقي حل كند. دوي با محرمانه كاري ها دولتها مخالف بود و مي گفت كه مردم حق دارند بدانند و دولتها وكيلاني موقت بيش نيستند.
در زمينه مسائل داخلي آمريكا ، پروفسور دوي احزاب دوگانه اين كشور را « فرمانبر » كمپاني هاي بزرگ مي دانست و توصيه به تاسيس يك حزب فراگير سوم داشت . وي شخصا مقدمات تاسيس چنين حزبي را برپايه ليبراليسم و اقدام اجتماعي و پرگماتيسم گذارده بود و نام « حزب مردم » بر آن نهاده بود كه پس از ارائه طرح اين حزب زياد زنده نماند.
تاليفات مهم او عبارتند از : « دمكراسي و آموزش و پرورش » ، « مسائل بشر » ، « چگونه فكر كنيم » ، « طبيعت بشر و رفتار » ، « فلسفه استقلال فردي » ، « ليبراليسم و عمل اجتماعي » ، « فرهنگ و آزادي » ، « خواست چيزهاي عملي (معين) » ، « هنر تجربه » ، « فلسفه و تمدن » ، « تجديد ساختار فلسفه » ، « تجربه و طبيعت » ، « مطالعه اخلاق » ، « بررسي فرضيه هاي فلسفه » و ....

منبع: معلومات عمومي


HOME

2002                                                                 AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2003  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2004  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2005  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2006  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2007  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2008  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2009  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2010  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2011  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2012  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC

                                                                                                                 





Balatarin