PERSIAN WEBLOG

آبنوس             



.من از ادراک خويشتنم.  تو از ادراک خويشتنی.  ما از ادراک خويشتن خويش

My Facebook   ::   صـحـنـه   ::     معلومات عمومي   ::   RSS feed   ::   RSS feed   ::  نـامــه  ::  

Saturday, May 17, 2003

* اين سيستم كامنت نداشتن من, هم دردسرم را كم كرده, هم اينكه گاهي اوقات نبودنش باعث ميشه از بعضي از ديالوگ هائي كه دوستان با نويسنده آبنوس ميخواهند داشته باشند را غافل بشوم, و شايد اگر متوجه نشوم, به نظرشان بيايد كه آبنوس خورد و دَم نزد!!
نوشته اي كه پائين مي آيد درش هيچ خصومتي نيست و بقول دوستم افشين زند "ايجاد ديالوگ" بوده. اما من اينجا مي آورم كه هم يك كپي براي خودم داشته باشم هم اينكه احياناً اگر كس ديگري, برداشتي غير از منظور من از اين نوشته ام داشته شير فهم بشه!
افشين در وبلاگ آزادي نوشته:
Thursday, May 15, 2003
آبنوس می نويسد:
« راستش با وجودی که سال 57 سن کمی داشتم ولی احساس می کردم مردم از روی کنجکاوی اولش به خيابونها آمدن و بعد از يه مدت از روی لجبازی و حس انتقامجوئی.» +
آخه پسر خوب! اين مگه خود تو نبودی که تو بهمن امسال تو همين پيامگير وبلاگ آزادی از انقلاب دفاع می کردی؟! می گفتی "آخوندها انقلاب مردم ايران را دزديدند!" می گفتی "مردم با آگاهی برعليه شاه قيام کردند!" اصلن من سرهمون بحث با تو آشنا شدم!
حالا به پيامگير مربوطه لينک نمی دم که فکر نکنی دارم گرو کشی می کنم، اما فقط خواستم بهت تبريک بگم که به چنين نتيجه ای رسيده ای. البته ازت می خوام شجاعانه اين عقيده را همه جا ابراز کنی تا نسل بعد از خودت - يعنی بيست تا سی ساله ها - هم از تجربيات امثال شما درس بگيرن.
بعبارتی، "انقلاب ملت(و نه مردم) ايران در سال 57 ناآگاهانه ترين حرکت ملی قرن بيستم بود که از سوی تمامی قدرتها نه تنها تأييد می شد، که حمايت نيز می شد."
بقلم: افشين زند 7:39 PM +

من دو روز بعد متوجه اين نوشته شدم و جوابم را براي افشين عزيز در كامنتِ مطلبش نوشتم و اينجا هم به ديگراني كه توي آن مايه ها برداشت كردند ميگويم.
ديالوگ من و افشين :
من جواب دادم :
-افشين عزيز, اولاً كه برام نكته سنجي تو جالب هست :) من در آرشيوت گشتم ولي متأسفانه پيامي كه برات گذاشته بودم را پيدا نكردم. كاش اگر خودت ميتوني به پيامگير مربوطه لينك بدي! دوست عزيز موضوع بحث آن بار ما تا آنجا كه يادم مياد, تو در بحث هائي كه با دوستي داشتي, من را هم فكر كرده بودي از طرفداران چپ هستم و ميگفتي كه شما چنين و چنان كرديد! من هم به برداشت تو در مورد انقلاب و خودم اعتراض كردم و در بحثمان من در جواب تو و براي روشن شدنت گفتم انقلاب ايران را آخوندها دزديدند, هنوز هم همين را ميگم. در نوشته اخير من راجع به مردم عامي هست, دقت بكني ميبيني نوشتم: "مردم از روی کنجکاوی اولش به خيابونها آمدن و بعد از يه مدت از روی لجبازی و حس انتقامجوئی", نه مدئيون و پيشتازان سازمان هاي سياسي(يكيش پسرخاله خود من كه طرفدار شريعتي بود)!! آخوندها انقلاب را از آنها دزديدن نه از تقي و نقي كه توي خيابونها لاستيك آتيش ميزدن.
"مردم با آگاهی برعليه شاه قيام کردند!" را من فكر ميكنم حرف كس ديگري بوده گذاشتي بحساب من!! دوست عزيز من و شما كه اينطرف گود نشستيم بهتر هست سعي در خط دادن به مردم ايران نكنيم و تنها به تعريف خاطراتمان و تجربه هامون بسنده كنيم. اگر از لابلاي حرفهاي ما چيزي بدرد بخور براي ملت باشه , خودشان ميگيرن. در ضمن يادت نره من و تو از قماش مردم عادي هستيم, كسي كه بايد سرش را در مقابل ملت ايران بيندازه پائين آقاي رجوي و بني صدر و كيانوري و امثال آنها هستند. بعد هم اگر يادت باشه دفعه قبل براي اينكه رفع سوتفاهم بشه, لينك به اولين مطلب وبلاگ آبنوس گذاشتم و نوشتم كه به آن مراجعه بكن تا ببيني من هم يك پسر 16 / 17 ساله بيشتر نبودم. يادم هست حتي كه نوشتم من كمونيست نبودم, نيستم و در آينده هم نخواهم شد. نظام شاهنشاهي به شكلي كه در ايران مرسوم بود, اگر خوب بود كه قربونت از صدام بدتر خزانه مملكت را خالي نميكرد ببره خارج بعد هم به خاچاطوريان كه چشمش را سر آخوندها كه دشمن شاه هستن از دست داد 80,000 دلار بده. به كلي ايراني آواره كه در تركيه و پاكستان اسير هستند گوشه چشمي نشون نده و دم از ميثاق هم بزنه!
افشين در جوابم نوشت:
آبنوس گرامی!
قصد من از آن يادداشت تنها ايجاد ديالوگ با "يکی از دوستان" بود که نامش آبنوس است و نه اينکه بخواهم به تو متلکی بياندازم که اينگونه حرکات در مرام افشين زند نيست. آنچه هم که آنروز بين من و تو و مهشيد ردو بدل شد، کاملن مثبت بود چرا که به دوستی ما انجاميد که هنوز هم ادامه دارد. بعد برروی اين جمله با تو کمی حرف دارم:
« دوست عزيز من و شما كه اينطرف گود نشستيم بهتر هست سعي در خط دادن به مردم ايران نكنيم و تنها به تعريف خاطراتمان و تجربه هامون بسنده كنيم»
بحث خط دادن به مردم نيست، بلکه واقعيت اينست که شما و من و هرکس ديگری که در روی نت از سياست می نويسد، قصدش هم انديشی و تأثير گذاری برمردم و از آنسوی تأثير پذيری از مردم است. در غير اينصورت، تنها وقتش را با نوشتن گرفته است. من به شخصه با اين گفتار که می گويد "آخوندها انقلاب را دزديدند" مخالفم. فراموش نکن که انقلاب 57 - به گفته خودت - حرکتی ديالکتيکی و نتيجه تفکرات عميق اجتماعی نبود، بلکه نوعی "جهل" نهادينه را در خود بهمراه داشت. در ضمن هسته انقلاب "اسلام" بود و نه چيز ديگر اينهم انکارناپذير نيست. و بتبع، در اين ميان نمايندگان اسلام، يعنی آخوندها را نمی شود عواملی خارج از حوزه انقلاب و "دزد انقلاب" تصور کرد، بلکه آخوندها خود در انقلاب نقش بزرگی را برعهده داشتند.
در جواب افشين نوشتم:
افشين عزيز, خوشبختانه راه دوري لازم نيست برويم تا به تو نشان بدم كه حرف شما را قبل از اينكه خودت بگوئي من بيان كردم! اگر ادامه گفته: «دوست عزيز من و شما كه اينطرف گود نشستيم بهتر هست سعي در خط دادن به مردم ايران نكنيم و تنها به تعريف خاطراتمان و تجربه هامون بسنده كنيم» را ادامه بدهي خواهي ديد نوشته ام «اگر از لابلاي حرفهاي ما چيزي بدرد بخور براي ملت باشه , خودشان ميگيرند». اين همان حرفي است كه تو است با بياني ديگر كه ميگوئي: «بحث خط دادن به مردم نيست، بلکه واقعيت اينست که شما و من و هرکس ديگری که در روی نت از سياست می نويسد، قصدش هم انديشی و تأثير گذاری برمردم و از آنسوی تأثير پذيری از مردم است. در غير اينصورت، تنها وقتش را با نوشتن گرفته است.» در مورد اينكه شما گفتيد "آخوندها انقلاب را دزديدند" را قبول نداري و اعتقاد داري كه "اسلام" هسته انقلاب بود, اين نظر شخصي شما است. ولي از نظر من(آبنوس, من نماينده ديگران نيستم, يك وقت نگي شما بگو تو),اسلام در طول تاريخ ايران هميشه وسيله و بهانه اي بوده براي ابراز مخالفت با نظام حاكم, مثل نواب صفوي و و..., اما از زمان گلسرخي و دوستانش و جنبش چپ, اسلام به شگل ديگري در ابراز اعتراضات مورد استفاده قرار گرفت! شايد تاكتيكي بود براي مبارزان چپگرا كه با نام اسلام و علي, مردم را متوجه خود بكنند! من منكر اين نيستم كه در دوران انقلاب آخوندها هم از جمله معترضين به نظام شاه بودند, اما شانسي كه آوردند, تاكتيك چپگراها بود كه بدليل عقيده اكثريت عوام به اسلام, در روشنكردن خط و تفكر خود براي مردم صبور بودند و حركت انقلاب, با اسلام در نظرها نقش گرفت و باعث شده كه نسل بعد از انقلاب پاسداران اسلام را موتوريك انقلاب 57 بشناسند! در ضمن بجز آخوندها گرايشهاي مذهبي ديگري نيز بودند كه در صف انقلاب حضور داشتند, ولي اسلام آنها با اسلام آخوندي زمين تا آسمان فرق دارد(حداقل اينطور ميگويند, اما بعد اگر آنها هم آخوندمنش بشوند بحث ديگريست).
حالا خيالم راحت هست كه يك كپي از حرفام دارم, هر چند سردر آبنوس نوشته:
من از ادراک خويشتنم. تو از ادراک خويشتنی. ما از ادراک خويشتن خويش.

اگر بحث ادامه پيدا كرد ديگه نمينويسم, تا همينجاش هم خيلي حال دادي خوندي :)


HOME

2002                                                                 AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2003  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2004  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2005  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2006  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2007  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2008  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2009  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2010  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2011  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2012  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC

                                                                                                                 





Balatarin