PERSIAN WEBLOG

آبنوس             



.من از ادراک خويشتنم.  تو از ادراک خويشتنی.  ما از ادراک خويشتن خويش

My Facebook   ::   صـحـنـه   ::     معلومات عمومي   ::   RSS feed   ::   RSS feed   ::  نـامــه  ::  

Tuesday, January 21, 2003

* مادر بزرگ(پدري)
بعد از چند باري مريضي سخت و پادرد و كمردرد و....,واسه يه مدتي آمد خونه ما. خيلي مومن بود و از كله سحر كه بيدار ميشد نماز و دعاش به راه بود. عصرها هم ميرفت سراغ دوستاش كه برن مجلس دعا خوني و حديث و روايت و ... هميشه از سر سفره هاي نزري براي من قاقا(نخودچي و كشمش و...) مي آورد و وقتي ميديدمش ميداد بهم و ميگفت: مادر قربونت بره اينارو بخور دعا خوندست, بذار بلا ملا نياد سراغت. مامانم از اينكه مادربزرگم هر روز به من هله هوله ميداد ناراحت بود, يكبار به من يواشكي گفت: وقتي برات قاقا مياره بگو مرسي من نميخوام, چون دندونام خراب ميشه! يادمه اون روز تا مادربزرگم پاشو گذاشت توي خونه, دويدم جلو و گفتم: مرسي من نميخوام, چون دندونام خراب ميشه. مادربزرگم گفت: مامانت يادت داده اينو بگي؟ منم گفتم: بله مامانم گفت بگم. عصري تا بابام از اداره رسيد خونه, مادربزرگم بهش گفت: يالا منو ببر برسون خونم, بَسَسمه حالم خوب شده! بابام گفت چي شده مادر؟! مادربزرگم گفت: من اين همه دعا ميخونم و فوت ميكنم به زن و بچه تو كه بلا ازشون دور بشه, اونوقت زنت پشت سر من ميشينه به بچت درس ميده كه از ننه بزرگت چيز نگير ميخواد دندونات رو خراب بكنه!
مامانم اينو كه شنيد انگار آتيشش زده باشند گفت: اميدوارم همون قرآن بزنه به كمرت اگر دروغ بگي, بعدم گفت بچه خودمه هر چيزي دلم بخواد يادش ميدم و زد زير گريه. اونشب تا باباي بيچاره من موفق بشه بين زن و مادرش صلح برقرار بكنه, هفت هشت كيلو وزن كم كرد. فرداش به مادربزرگم گفتم چرا مامانم رو عصباني كردي كه با قرآن بزنه به كمرت؟! مادربزرگم گفت: اين يك جور نفرينه كه آدما عصباني كه ميشن ميگن. ديگه از اون روز تا مدتها, هر كسي به من ميگفت بالا چشمت ابرو هست ميگفتم: اميدوارم قرآن بزنه به كمرت.
ساليان بعد از مرگ مادربزرگم, يك روز رفته بوديم سر خاكش. يك ملا(تعجب نكنيد موضوع مال قبل از انقلاب هست)داشت دعا ميخوند و مامانم اشك ميريخت. يك دفعه بي اختيار گفتم: اميدوارم قرآن بزنه به كمرت. اينو كه گفتم مامانم كمي مكث كرد, بعد همچين شيون ميزد كه آخونده متن دعا يادش رفت.
اين داستان رو گفتم تا برسم سر اصل مطلب. توي تقويم من براي هر هفته يك ضرب المثل يا يك جمله پر معني از آدما و كشورهاي مختلف نوشته. از اين به بعد اونائيش كه به فارسي برگردونيش معني بده رو اينجا مينويسم.
اوليش: اگر سر چيزاي كوچيك عصباني ميشي, پس خودت هم از اونا بزرگتر نيستي!


Alf Henriksson


   /)/)
   (';')
o(")(")


HOME

2002                                                                 AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2003  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2004  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2005  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2006  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2007  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2008  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2009  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2010  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2011  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2012  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC

                                                                                                                 





Balatarin