PERSIAN WEBLOG

آبنوس             



.من از ادراک خويشتنم.  تو از ادراک خويشتنی.  ما از ادراک خويشتن خويش

My Facebook   ::   صـحـنـه   ::     معلومات عمومي   ::   RSS feed   ::   RSS feed   ::  نـامــه  ::  

Wednesday, September 25, 2002

* ز گهواره تا گور دانش به زور!
امروز من با چند نفر ديگه از همكارها كه در قسمت من كار ميكنن, نوبتمان بود بريم براي دوره كمكهاي اوليه تنفس و كمپرس مصنوعي قلب, البته دفعه اولمان نبود. در سوئد اينطور است كه هر كسي از طرف محل كارش بايد چنين دوره اي را بره و بايد هر چند وقت يكبار هم براي مرور باز بره. در شركت ما اين رسم هست كه فاصله بين هربار حداكثر دو سال باشه, اينبار يكسال و چهار ماه شد.
طبق آماري كه گرفته شده حدود 80% كساني كه سكته ميكنن اگر به موقع بهشون تنفس مصنوعي و كمپرس قلب داده بشه,از مرگشون جلوگيري ميشه. هنوز درصد بالايي تا رسيدن آمبولانس جانشون رو از دست ميدن در حالي كه شانس زنده بودنشون اگر سريع كسي كمك ميكرد بود.
خلاصه امروز باز ماچ بازي به راه بود و هر چي يادمون رفته بود يادمان آوردن و كلي هم خنديديم. البته توضيح بدم كه يك عروسك بود كه ماچ ميداد! از شوخي گذشته, فكر كردم بد نباشه اينجا بصورت خلاصه در اين مورد بنويسم, تا احيانا اگر كسي نميدونه يك كمي هم شده ياد بگيره شايد يك روزي بدردش خورد!
اولين كاري كه در چنين مواقعي بايد كرد اين است كه ديد شخص بهوش است يا نه! اگر بهوش باشه بايد به مرگز امداد تلفن كرد و در كنار طرف بود تا كمك برسه, چون هر لحظه ميتونه از هوش بره! ولي اگر بهوش نبود
حالت اول
اگر بهوش نبود و نفس ميكشيد و نبض هم داشت, آروم طرف را به پهلو ميكنيم و دقت ميكنيم كه راه تنفسش باز باشه بعد زنگ ميزنيم به امداد.
حالت دوم
اگر بهوش نبود و نفس نمي كشيد ولي نبض داشت, با دو انگشت زير چانه اش را گرفته و سرش را به بالا و حالتي ميكنيم كه گردنش راست شود تا راه مجاري تنفسي اش باز بماند, 10 بار تنفس دهان به دهان بهش ميديم و بعد سريع به امداد زنگ ميزنيم و بعد دوباره به دادن تنفس مصنوعي ادامه ميديم, در همان تكتي كه خودمان نفس ميكشيم. يادتون باشه موقع دادن تنفس بايد با انگشت داماغش را بگيريد كه هوا خارج نشه.
حالت سوم
اگر بهوش نبود و نفس هم نمي كشيد و نبض هم نداشت,با دو انگشت زير چانه اش را گرفته و سرش را به بالا و حالتي ميكنيم كه گردنش راست شود تا راه مجاري تنفسي اش باز بماند, سپس 2 بار تنفس دهان به دهان ميدهيم و بعد 15 بار روي قفسه سينه شخص فشار مياريم منظورم كمپرس است. هر كمپرس يك ثانيه بايد طول بكشه و بايد 4 سانتيمتر قفسه سينه فرو بره و بياد بالا,براي اين كار كف دست چپ را بالاي جناق سينه شخص ميگذاريم, انگشتان دست روي دنده هاي چپ شخص قرار ميگيره. سپس دست راست را روي دست چپ قرار داده و انگشتها را در هم گره ميكنيم و از سنگيني وزن خودمان براي كمپرسها استفاده ميكنيم. اين كار را مرتب تكرار ميكنيم. 2 تا تنفس 15 تا كمپرس, 2 تا تنفس 15 تا كمپرس.... يادتون باشه موقع دادن تنفس بايد با انگشت داماغش را بگيريد كه هوا خارج نشه.
يكي از همكارهاي من چند سال پيش, روز بعد از اينكه اين دوره را ديده بود, تونسته بود جان يكي را كه توي خيابان افتاده و سكته كرده بود را نجات بده!


HOME

2002                                                                 AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2003  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2004  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2005  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2006  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2007  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2008  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2009  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2010  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2011  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC
2012  JAN , FEB , MAR , APR , MAY , JUN , JUL , AUG , SEP , OKT , NOV , DEC

                                                                                                                 





Balatarin